Strona główna > Blog > Zarządzanie kolorem w druku offsetowym: RGB Vs CMYK

Jeśli chodzi o marketing w druku, efektywne zarządzanie kolorami jest kluczem do zapewnienia, że schematy kolorów pozostają spójne w materiałach drukowanych i cyfrowych. Oprócz rozdzielczości druku, rozmiaru obrazu, jakości papieru i spadów, zarządzanie kolorami w druku offsetowym jest jednym z najczęstszych problemów, z jakimi spotykają się klienci ChilliPrinting.

Co to jest zarządzanie kolorami?

Zarządzanie kolorami to sposób, dzięki któremu kontrolujesz konwersję pomiędzy różnymi systemami kolorów różnych mediów. Na przykład, ekran telewizora plazmowego HD będzie miał inny tryb kolorów niż monitor komputerowy, który z kolei jest inny niż drukarka offsetowa. Kolory, które można uzyskać w druku, różnią się znacznie od tych, które można uzyskać na ekranie, dlatego należy o tym pamiętać, podejmując się druku offsetowego. Jeśli zaprojektowałeś piękny plakat do druku na zamówienie, będzie on wyglądał inaczej na papierze niż na komputerze.

Głównym celem zarządzania kolorami w druku offsetowym jest zapewnienie płynnej spójności wszystkich materiałów marketingowych. Koordynując multimedialną kampanię marketingową, musisz mieć pewność, że kolory w reklamie cyfrowej będą spójne z tymi w druku. Budowanie spójności kolorystycznej jest niezbędne do stworzenia rozpoznawalnej i wpływowej marki. Wyobraź sobie, że coca-cola czerwony był zawsze zmienia, to nie byłoby tak ikoniczne. Kolor puszek musi być taki sam jak kolor na stronie internetowej i na billboardach.

Jak więc można efektywnie zarządzać kolorem?

Pierwszym krokiem jest zrozumienie, że druk i media cyfrowe używają dwóch zupełnie różnych schematów kolorów; odpowiednio CMYK i RGB.

RGB

RGB (Red, Green, Blue) jest cyfrowym schematem kolorów, który wygląda na bardziej żywy. Jest odważny, bogaty i żywy, z dużą ilością subtelnych gradacji. Nie można go jednak odwzorować w rzeczywistości, dlatego zawsze trzeba drukować w CMYK. Dzieje się tak, ponieważ modele kolorów RGB pracują z czwartym elementem: światłem tła. W komputerze, zintegrowane światło z ekranu pomaga modelom RGB wyświetlać większe spektrum kolorów. Z drugiej strony, papier nie ma zintegrowanego światła, więc wyświetla mniej kolorów.

CMYK

CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) jest schematem kolorów używanym w druku, ponieważ wszystkie maszyny drukarskie pracują w tym kodzie. Mimo że tryb kolorów CMYK wykorzystuje cztery kolory główne (w porównaniu do trzech kolorów głównych w RGB), ma on niższą przestrzeń kolorów, ponieważ druk nie może odtworzyć światła tła, które jest niezbędne dla schematów kolorów RGB.

Co oznacza różnica między RGB a CYMK dla moich produktów do druku?

Kiedy drukujesz obraz, który został zaprojektowany w trybie RGB, często będzie on wyglądał na nieco wyblakły, stłumiony lub odbarwiony po konwersji na CMYK do druku. Aby zapobiec przebarwieniom, musisz uwzględnić to w swoim projekcie.

Czy powinieneś projektować w RGB czy CMYK?

Na etapie projektowania należy wiedzieć, kiedy i jak używać RGB lub CMYK. Dobrą zasadą zarządzania kolorami w druku offsetowym jest to, że wszystko, co jest przeznaczone do użytku online lub na ekranie, powinno być zawsze w RGB, podczas gdy materiały drukowane, takie jak ulotki, plakaty i broszury, powinny być w CMYK. Wybór pomiędzy tymi schematami kolorów nie będzie miał wpływu na rozdzielczość, ale wpłynie na jakość drukowanego obrazu. Biorąc pod uwagę, że materiały drukowane zawsze będą wymagały CMYK, jeśli będziesz pracować z CMYK na etapie projektowania, nie zawiedziesz się, gdy przyjdzie czas na druk.

Powodem, dla którego drukarki offsetowe używają CMYK jest to, że aby uzyskać kolor, każdy atrament (cyjan, magenta, żółty i czarny) musi być nakładany osobno, aż do momentu, gdy połączą się one w pełne spektrum kolorów. W przeciwieństwie do tego, monitory komputerowe tworzą kolor za pomocą światła, a nie tuszu. Ekrany komputerowe mają zatem większą "gamę kolorów" niż materiały drukowane, co oznacza, że nowoczesne ekrany mogą wyświetlać miliony więcej odmian kolorów niż papier. Zdając sobie sprawę z tej różnicy w technologii, będziesz w stanie tworzyć projekty, które doskonale sprawdzają się na różnych nośnikach. Pamiętaj tylko, aby używać RGB dla materiałów cyfrowych, a CMYK dla internetowych.

Łatwy błąd: projektowałem w RGB

W trakcie naszej działalności w branży poligraficznej wydrukowaliśmy tysiące materiałów dla naszych klientów i jednym z najczęstszych błędów, jakie zaobserwowaliśmy w zarządzaniu kolorami w druku offsetowym, jest mylenie RGB z CMYK.

Wielu klientów tworzy projekty przeznaczone do druku w programie cyfrowym, takim jak Photoshop, który domyślnie używa trybu kolorów RGB. Dzieje się tak dlatego, że większość ludzi używa Photoshopa do cyfrowej edycji obrazów, projektowania stron internetowych i różnych form mediów, które kończą się na ekranie komputera. W programie Photoshop, CMYK nie jest używany jako tryb domyślny.

Oznacza to, że chociaż projekt może wyglądać idealnie, gdy jest oglądany w Photoshopie lub na monitorze komputera, nieuchronnie wystąpi duża rozbieżność w schemacie kolorów między oryginałem na ekranie a wersją drukowaną.

Rozwiązanie: Konwersja do CMYK

Większość popularnych programów do projektowania powinna dać Ci możliwość konwersji pomiędzy schematami kolorów. Kluczem jest konwersja do CMYK przed wydrukiem, tak abyś mógł dostosować kolory w oczekiwaniu na przebarwienia. Jeśli nie możesz znaleźć tej opcji w używanym przez Ciebie oprogramowaniu, powinieneś rozważyć znalezienie innego programu do projektowania, ponieważ może on nie być łatwo akceptowany do użytku w druku offsetowym.

Jeśli używasz Photoshopa, konwersja na CMYK jest bardzo prosta. Po prostu przejdź do "Menu obrazu", wybierz "Tryb koloru", a następnie "CMYK". Photoshop pokaże Ci wtedy dość dokładnie, jak będzie wyglądał Twój projekt RGB po wydrukowaniu go w CMYK. W przypadku większości projektów (w zależności od złożoności projektu i liczby użytych kolorów), prawdopodobnie zauważysz kilka różnic w kolorystyce, zwłaszcza między niebieskim i zielonym.

Jeśli po spojrzeniu na przekonwertowany obraz wydaje Ci się, że błękity wyglądają zbyt różnie, musisz użyć warstwy dopasowania "Kolor selektywny". W ten sposób można usunąć część koloru magenta i zastąpić go większą ilością czerni i cyjanu. Dzięki temu błękity nie staną się purpurowe podczas procesu drukowania. Jeśli uważasz, że zielenie są lekko przebarwione, użyj kolejnej warstwy dopasowania "Kolor selektywny", ale tym razem musisz usunąć część cyjanu i zastąpić go odrobiną żółtego. W ten sposób kolory powinny wrócić do normy.

Jak korzystać z profili kolorów

Jeśli nie czujesz się pewnie, manipulując ręcznie kolorami obrazu, aby skompensować schemat kolorów CMYK, możesz użyć oprogramowania do automatycznej konwersji obrazu.

Jak już wspomnieliśmy, każde urządzenie kolorowe (papier, ekran, drukarka itp.) odwzorowuje kolory inaczej, ale można zmierzyć tę różnicę za pomocą standardowych narzędzi zwanych profilami kolorów. Każde urządzenie ma swój własny profil kolorów (wykonany na podstawie pomiarów, które porównują różnicę między kolorami w różnych urządzeniach). Możesz konwertować pomiędzy różnymi profilami kolorów w programach do projektowania, takich jak Adobe Photoshop lub Illustrator, automatycznie formatując obraz do profilu kolorów wybranego urządzenia.

W fazie projektowania, bardzo łatwo jest przejść z RGB na CMYK poprzez konwersję obrazu, aby dopasować go do profilu kolorów drukarki. Można to zrobić poprzez przejście do zakładki "Edycja", wybranie opcji "Konwertuj do profilu", a następnie wybranie preferowanego (lub wymaganego) profilu kolorów drukarki z rozwijanej listy. Jeśli profil kolorów, którego wymaga Twoja drukarka nie jest dostępny, powinieneś być w stanie pobrać i zainstalować go na swoim komputerze. Jest to prosty sposób na automatyczne zapewnienie efektywnego zarządzania kolorami w Twoich urządzeniach.

Podsumowanie

Zarządzanie kolorami w druku offsetowym jest naprawdę proste, pod warunkiem, że nie wpadniesz w odwieczną pułapkę kolorów. Po prostu pamiętaj: CMYK dla druku, a RGB dla druku cyfrowego. Jeśli znasz różnice pomiędzy tymi dwoma trybami kolorystycznymi i wiesz o możliwości przebarwień pomiędzy mediami cyfrowymi i drukowanymi, to z pewnością uda Ci się stworzyć piękne projekty, które będą się świetnie prezentować w druku. Pomoże Ci to osiągnąć spójność kolorystyczną w Twoich kampaniach marketingowych.

Jeśli stworzyłeś swoje projekty używając schematu kolorów RGB, nie martw się! Musisz po prostu pamiętać, aby przed wysłaniem obrazu do druku przekonwertować go na CMYK. Może to wymagać ręcznego skorygowania kolorów w projekcie poprzez dostosowanie cyjanu, magenty, żółtego i kluczowych wariantów kolorystycznych. Jeśli chcesz się zabezpieczyć, wykonaj swój projekt w CMYK za pomocą Adobe Illustrator (lub podobnej aplikacji wektorowej). W ten sposób masz gwarancję, że Twoje projekty będą wyglądały pięknie i doskonale nadawały się do druku. Skorzystaj z naszego prostego przewodnika po fachowym zarządzaniu kolorami, aby mieć pewność, że stosujesz odpowiedni dla siebie schemat kolorów.

FacebookTwitterLinkedinPinterestRedditDiggTumblrBufferemailPrint
Powiązane