Rozdzielczość druku to po prostu poziom szczegółowości drukowanego obrazu. Wyższa rozdzielczość oznacza większą szczegółowość i może być mierzona w punktach na cal (DPI). Im więcej punktów (atramentu) jest drukowanych na cal, tym wyższa jest rozdzielczość obrazu - a zatem tym wyższa jest jakość pod względem ostrości i szczegółowości. Jeśli chodzi o drukowanie, rozdzielczość jest bardzo ważna, ponieważ obraz o wysokiej jakości wygląda pięknie i profesjonalnie, podczas gdy obraz o niskiej rozdzielczości wygląda na rozmyty, niewyraźny i zupełnie nieprofesjonalny.
Kiedy tworzysz swój obraz źródłowy (obraz, który ma być wydrukowany), upewnij się, że ma on odpowiednią rozdzielczość. Ogólna zasada: im wyższa rozdzielczość, tym lepszy obraz. Zawsze można zmniejszyć rozmiar, ale nigdy nie można zwiększyć; przynajmniej nie bez utraty jakości. Upewnij się, że Twój obraz ma najwyższą rozdzielczość i wymiary obrazu, jakie możesz uzyskać. Jedyną uwagą jest to, że będziesz potrzebował różnych rozdzielczości w zależności od tego, jak duży będzie drukowany obraz, gdzie będzie wyświetlany i jak będzie drukowany. Na przykład, ogromny billboard może być drukowany z niższą rozdzielczością DPI niż mała ulotka, mimo że ma większy rozmiar. Jednym z najczęstszych problemów, z jakimi spotykają się firmy poligraficzne, jest przesyłanie przez klientów plików cyfrowych o zbyt niskiej rozdzielczości do druku. Jeśli chodzi o obrazy źródłowe, większe zawsze znaczy lepsze.
Rozdzielczość druku może stać się bardzo techniczna bardzo szybko, i czasami wydaje się, że nie warto się w to zagłębiać. Ale tak jest. Aby pomóc Ci poruszać się po zagmatwanym świecie rozdzielczości druku, ChilliPrinting są tutaj, aby zaoferować Ci kilka gorących wskazówek.
Wybór rozdzielczości
Złotą rozdzielczością jest 300DPI. Jest to idealna rozdzielczość dla wszystkich materiałów drukarskich, a ponieważ 354DPI to maksymalna rozdzielczość, jaką może obsłużyć offsetowa maszyna drukarska, wszystko poza nią zwiększy tylko rozmiar pliku cyfrowego, bez poprawy jakości. Każda wartość niższa niż 300DPI może poważnie pogorszyć jakość obrazu. Dlatego zawsze celuj w 300. Wybór optymalnej rozdzielczości polega na określeniu, w którym momencie nie widać już pikseli na obrazie. Aby to ustalić, musisz wziąć pod uwagę jeszcze jeden ważny czynnik: odległość oglądania.
Odległość oglądania
Nie wydaje się to oczywiste, ale odległość widzenia jest bardzo istotnym czynnikiem w znalezieniu idealnej rozdzielczości. Wiele osób nawet nie bierze pod uwagę odległości, ale może ona w rzeczywistości oznaczać różnicę pomiędzy 300DPI a 3DPI. Podczas gdy metoda druku i materiał wpływają na jakość obrazu tylko nieznacznie, odległość widzenia wpływa na wymaganą rozdzielczość na wiele sposobów, po prostu dlatego, że jeśli stoisz dalej od obrazu, piksele wydają się mniejsze.
Jeśli projektujesz coś, co ma być trzymane w ręku, np. broszurę lub ulotkę, optymalną rozdzielczością jest 300DPI. Nie należy schodzić poniżej tej wartości. Jeśli chcesz po prostu wydrukować zdjęcie na drukarce atramentowej, użyj rozdzielczości 300DPI. Jeśli projekt będzie wyświetlany z daleka (jak w przypadku plakatów i billboardów), możesz pozwolić sobie na mniejszą ilość szczegółów. Dlatego plakat powinien mieć minimalną rozdzielczość około 150DPI, jeśli jest oglądany z odległości 2 m (6 stóp). Jednak nigdy nie należy schodzić poniżej 150DPI, ponieważ jest to absolutne minimum dla druku offsetowego, nawet w przypadku dużych plakatów.
Im dalej od odbiorcy, tym niższa jest wymagana rozdzielczość. Ale pamiętaj, jeśli chodzi o DPI: lepiej za wysokie niż za niskie. Skłaniaj się ku wyższej rozdzielczości, biorąc jednocześnie pod uwagę, jak daleko będzie znajdował się odbiorca. Dalej równa się niższa, bliżej równa się wyższa, ale jeśli możesz, trzymaj się 300DPI.
Rozdzielczość nie oznacza rozmiaru
Rozdzielczość jest miarą gęstości pikseli, a nie rozmiaru. Oznacza to, że plakat o wymiarach 2 x 3 metry może mieć takie samo DPI jak wizytówka o wymiarach 2 x 3 cale. Pamiętaj, że to punkty na cal, więc nie odnosi się do wielkości obrazu, lub kropek. Jak już wspomniano, duży obraz (np. billboard) może mieć naprawdę niskie DPI, jeśli ma być wyświetlany z bardzo daleka (jak to zwykle bywa w przypadku większych obrazów), ponieważ ludzkie oko rozwiązuje obraz; stąd rozdzielczość.
Niemniej jednak, rozmiar ma wpływ na rozdzielczość. Zmniejszenie rozdzielczości o połowę, oznaczałoby konieczność podwojenia szerokości i wysokości drukowanego obrazu, w celu zachowania jakości. Na przykład, załóżmy, że drukujesz ulotkę o wymiarach 5,5 x 8,5 cala w rozdzielczości 300DPI. Zmniejszenie rozdzielczości do 150DPI spowodowałoby wydrukowanie ulotki o wymiarach 11 x 17 cali. Upewnij się więc, że masz odpowiednią rozdzielczość dla rozmiaru swojego wydruku. Jeśli zmniejszasz rozdzielczość, musisz odpowiednio zwiększyć rozmiar.
Druk cyfrowy
Zamiast kropek (które są okrągłe), komputery używają pikseli (które są kwadratowe). Rozdzielczość na komputerze mierzona jest w pikselach na cal (PPI), co na szczęście przelicza się bezpośrednio na DPI. Oznacza to, że obraz cyfrowy o rozdzielczości 300PPI zostanie wydrukowany w rozdzielczości 300DPI. Proste, prawda?
Niemniej jednak, bądź bardzo ostrożny... Twój obraz źródłowy może wyglądać na komputerze na ogromny, ale nadal wyjdzie w niskiej rozdzielczości w druku. Dzieje się tak, ponieważ obraz cyfrowy, który ma dużo pikseli (na przykład 3000 x 2000) będzie wyglądał świetnie, ale nadal może mieć niskie DPI (na przykład 20), co oznacza, że będzie wyglądał okropnie, gdy zostanie wydrukowany w określonym rozmiarze.
Aby dodatkowo zwiększyć zamieszanie, rozdzielczość ekranu określa również wielkość obrazu wyświetlanego na komputerze. Rozmiar wyjściowy (wielkość obrazu wyświetlanego na ekranie) będzie wydawał się mniejszy na wydajnym komputerze, ponieważ ma on wyższą rozdzielczość ekranu. Ponadto, monitory wykorzystują tylko ułamek rozdzielczości obrazu podczas jego wyświetlania. Przy standardowej rozdzielczości ekranu 1024 x 768, obrazy są wyświetlane w rozdzielczości zaledwie 0,8 megapiksela. Dla porównania, zdjęcie o profesjonalnej jakości byłoby drukowane w rozdzielczości 8-10 megapikseli; jest to standardowa rozdzielczość dla całych stron czasopism.
Dlatego jest wiele małych rzeczy, które mogą Cię zaskoczyć podczas konwersji z wersji cyfrowej na drukowaną, ale sposobem na to, aby to zadziałało, jest upewnienie się, że PPI jest takie samo jak DPI, którego potrzebujesz. Jeśli obraz cyfrowy ma 300PPI, wszystko jest w porządku. Nie daj się zwieść fantazyjnym ekranom komputerowym lub obrazom cyfrowym o wysokiej rozdzielczości ze zwodniczo niskim PPI.
CMYK czy RGB?
To są schematy kolorów. RGB (Red, Green, Blue) jest cyfrowym schematem kolorów, który wygląda na bardziej żywy. Jednak nie można go odwzorować w rzeczywistości, dlatego zawsze trzeba drukować w CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black). Dzieje się tak, ponieważ modele kolorów RGB pracują z czwartym elementem: światłem tła! W komputerze, zintegrowane światło z ekranu pomaga modelom RGB wyświetlać większe spektrum kolorów. Niestety, papier nie ma zintegrowanego światła, więc wyświetla mniej kolorów. Wybór pomiędzy tymi schematami kolorów nie wpłynie na rozdzielczość, ale wpłynie na jakość obrazu, ponieważ CMYK ma tendencję do wyglądania na bardziej matowy i mniej odważny. Jeśli pracujesz z CMYK, podczas tworzenia projektu w wersji cyfrowej, nie będziesz rozczarowany, gdy przyjdzie czas na druk.
Wnioski
Jak widać, rozdzielczość druku może wydawać się skomplikowana, ale tak naprawdę jest to bardzo proste. Możesz potrzebować innej rozdzielczości w zależności od tego, co drukujesz, rozmiaru i odległości, w jakiej będzie wyświetlany od widza. W razie wątpliwości, wyższa rozdzielczość jest zawsze lepsza. Idź tak wysoko, jak tylko możesz. 300 DPI to złota rozdzielczość, która będzie wyglądać świetnie na wszystkich Twoich ulotkach, broszurach i wizytówkach. Plakaty mogą sobie pozwolić na nieco niższą rozdzielczość, ponieważ są one zazwyczaj większe i oglądane z większej odległości. Ale jeśli możesz zrobić plakat w rozdzielczości 300DPI, powinieneś to zrobić. Nigdy nie schodź poniżej 150DPI, niezależnie od tego, jak duży lub jak daleko będzie wyświetlany Twój projekt. I na koniec, nie daj się zwieść cyfrowemu obrazowi; w razie wątpliwości, skontaktuj się z projektantem. Oni znają się na rozdzielczości druku jak własną kieszeń. Bądź odważny, zastosuj się do naszych rad, a w krótkim czasie będziesz mógł cieszyć się wydrukami w wysokiej rozdzielczości.