W ostatnich latach wiele firm przestawiło się na marketing cyfrowy. Inne pozostają wierne drukowi, co rodzi pytanie: marketing drukowany vs. marketing cyfrowy - co jest lepsze?
Marketing drukowany jest wypróbowany i przetestowany. Wiemy, czego się spodziewać, jest autentyczny i godny zaufania. Jednak marketing drukowany jest również oskarżany o bycie przestarzałym i drogim. Z kolei marketing cyfrowy jest szybki, dokładny i efektywny kosztowo. Nie chcesz, aby Twoja kampania zgubiła się w efemerycznym cyfrowym bałaganie dzisiejszego świata online.
W większości przypadków, to naprawdę zależy od kontekstu. Będziesz potrzebował różnych kampanii dla różnych produktów, a różne formy mediów będą bardziej skuteczne w kierowaniu do różnych odbiorców. Aby pomóc Ci podjąć świadomą decyzję, Chilliprinting przedstawia ostateczny przewodnik po marketingu drukowanym i marketingu cyfrowym, opisując zalety i wady każdej z tych strategii.
Marketing drukowany
Marketing drukowany wciąż ewoluuje
Mit, że marketing drukowany jest martwy jest zgubny. W rzeczywistości, media drukowane ewoluowały z pomocą nowych technologii. Różne postępy, takie jak wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej (AR) (więcej na ten temat w dalszej części), przekształciły druk w potężne medium. Co więcej, postęp w metodach druku, takich jak druk zmiennych danych, znacznie obniżył koszty druku. Jeśli więc Twoja firma wyklucza marketing drukowany, nie rozumiejąc natury nowoczesnego druku, tracisz cenne możliwości rozwoju.
Marketing drukowany buduje znaczące więzi
Dotykowa jakość mediów drukowanych wykorzystuje "pamięć haptyczną" (pamięć dotykową) konsumentów, która, jak udowodniono, jest najtrwalszą formą więzi emocjonalnej. Estetyka marketingu drukowanego nadaje mu również indywidualny i osobisty charakter, co sprawia, że drukowanym mediom można w pełni zaufać. Ostatnie badania wykazały, że potencjalni klienci są o wiele bardziej skłonni zaufać Twojej firmie, gdy marketing jest prezentowany za pomocą wysokiej jakości materiałów drukowanych, takich jak luksusowe broszury lub ulotki o dużej gramaturze. Zdobywanie zaufania jest kluczową częścią każdego biznesu, a także jest pomocne dla organizacji z sektora charytatywnego - pocztówki i biuletyny wysyłane pocztą bezpośrednią mogą zwiększyć darowizny nawet o pięćdziesiąt procent. Co więcej, materiały drukowane można przechowywać. Jeśli zaprojektujesz piękną ulotkę, Twoi odbiorcy mogą zachować jej drukowaną kopię, z którą będą mogli wielokrotnie się zapoznać. W ten sposób marketing drukowany zapewnia firmom znacznie większy wpływ niż marketing cyfrowy, budując bardziej znaczące i długotrwałe więzi z konsumentami.
Marketing drukowany jest dobry dla naszego mózgu
Najnowsze odkrycia w dziedzinie neuronauki sugerują, że marketing drukowany oferuje szczególne korzyści w łączeniu się z naszym mózgiem. W badaniu sponsorowanym przez Canada Post i przeprowadzonym przez kanadyjską firmę neuromarketingową TrueImpact, porównano efekty marketingu drukowanego (w tym przypadku, direct mail) z efektami mediów cyfrowych (e-mail i reklamy display). Konwencjonalne kwestionariusze, połączone z eye-trackingiem i wysokiej rozdzielczości pomiarem fal mózgowych EEG, zostały użyte do oceny zaangażowania poznawczego, oceniając jak bardzo każde medium przykuwało uwagę konsumenta i motywowało do zaangażowania. Badanie wykazało, że reklama bezpośrednia była znacznie łatwiejsza w przetwarzaniu poznawczym i lepiej sprawdzała się pod względem zapamiętywania marki. Według raportu: "Direct mail wymaga o 21% mniej wysiłku poznawczego niż media cyfrowe, co sugeruje, że jest zarówno łatwiejszy do zrozumienia, jak i bardziej zapamiętywalny".
Marketing drukowany jest bardziej skuteczny w terenie
Wykorzystanie mediów drukowanych, takich jak plakaty czy ulotki, może pomóc Ci w łatwiejszym dotarciu do grupy docelowej. Dla małych firm o lokalnym zasięgu, marketing drukowany jest niezwykle skuteczny, ponieważ tworzy lokalną rozpoznawalność marki i prowadzi klientów bezpośrednio do Twojej siedziby. Marketing drukowany jest ważną częścią każdej skutecznej kampanii marketingowej w terenie lub kampanii guerilla marketing. Jeśli chcesz dotrzeć do ludzi na ulicach lub do konkretnych grup demograficznych (np. ludzi, którzy chodzą do określonego rodzaju restauracji lub sklepu), nie możesz pobić druku.
Marketing cyfrowy
Szerszy zasięg
Korzystając z marketingu cyfrowego możesz dotrzeć nie tylko do lokalnej, ale również międzynarodowej publiczności. Co więcej, możesz specjalnie dostosować swoją kampanię marketingową do konkretnej grupy demograficznej, co pozwala na bardziej precyzyjne określenie grupy docelowej, w zależności od płci, lokalizacji, wieku i gustu. Oznacza to, że Twoja kampania będzie bardziej precyzyjna i skuteczna.
Dywersyfikacja oznacza wybór odbiorców
Marketing drukowany może być dość jednostkowy, podczas gdy marketing cyfrowy oferuje różnorodne możliwości angażowania konsumentów. To, co jest wspaniałe w mediach cyfrowych, to fakt, że Twoi odbiorcy mogą sami wybrać, w jaki sposób chcą otrzymywać i odkrywać Twoje treści. Niektórzy ludzie lubią czerpać informacje z wpisów na blogach, podczas gdy inni wolą oglądać filmy na YouTube. Marketing drukowany nie daje odbiorcom takiego wyboru, co oznacza, że konsumenci mogą być bardziej niechętni do angażowania się. Na przykład, wiele osób nie lubi, gdy ich skrzynka pocztowa jest spamowana ulotkami promocyjnymi, zwłaszcza jeśli firma przyjęła podejście rozproszone, w którym to przypadku jest prawdopodobne, że ulotki będą mało interesujące dla danej osoby. W przeciwieństwie do tego, konsumenci online mają możliwość wyboru, czy chcą, czy nie chcą się komunikować, co oznacza, że podejmują aktywną inicjatywę w poszukiwaniu Twojej marki lub produktu. Prowadzi to do bogatszego poziomu interakcji.
Wysoka efektywność kosztowa
Marketing cyfrowy jest bez wątpienia efektywny kosztowo. Koszt płatnych reklam online (na stronach takich jak Facebook i Twitter) gwałtownie wzrasta ze względu na to, że marketing cyfrowy staje się coraz bardziej konkurencyjny. Jednakże, nawet przy rosnących cenach, koszt jest nadal znacznie tańszy niż marketing drukowany. Z mediów cyfrowych można dotrzeć do milionów ludzi z jednej reklamy, podczas gdy algorytmy zapewniają, że kampania dociera do docelowej demografii.
Skuteczne śledzenie ROI
Kiedy używasz marketingu cyfrowego, dane i wyniki mogą być łatwo rejestrowane. Dzięki Google Analytics i wielu narzędziom oferowanym przez główne kanały mediów społecznościowych, możesz sprawdzić swoje kampanie w dowolnym momencie, uzyskując dostęp do kompleksowych strumieni danych rynkowych. Możesz sprawdzić liczbę i tempo odwiedzin na Twojej stronie, śledzić poziom wzrostu subskrypcji i analizować szczytowe okresy handlu - wszystko za jednym kliknięciem przycisku. W przeciwieństwie do metod marketingu drukowanego, możesz dokładnie ocenić, co działa, a co nie, w czasie rzeczywistym, co pozwala na dostrojenie i dostosowanie kampanii w miarę upływu czasu. Wykorzystując wszystkie te informacje cyfrowe, można bardzo dokładnie zmierzyć zwrot z inwestycji (ROI), oceniając w ten sposób, jak skuteczna była kampania marketingowa.
Digital Media może iść Viral
Wyobraź sobie, że twoje ulotki może dostać krąży natychmiast przez miliony konsumentów. Tak jest w przypadku online, gdzie cyfrowe konsumenci mogą być osiągnięte za pomocą mediów społecznościowych, pozwalając marki lub wiadomości do akcji niewiarygodnie szybko. Upewniając się, że Twoja strona internetowa posiada linki do przycisków udostępniania w mediach społecznościowych, możesz ogromnie zwiększyć swoje zaangażowanie online. Wysokiej jakości treści online będą zazwyczaj udostępniane, a media społecznościowe mogą wywołać reakcję łańcuchową.
Marketing drukowany vs marketing cyfrowy: Więc który z nich jest lepszy?
Główną słabością marketingu drukowanego jest to, że w porównaniu do marketingu cyfrowego, istnieje bardzo mała interakcja pomiędzy medium a dostępem konsumenta do produktu. Jest to świetny sposób na dostarczenie konsumentom informacji, że ich marka lub produkt istnieje, ale to od nich zależy, czy zejdą z drogi, aby znaleźć ten produkt i zaangażować się w niego. Ponadto, marketing drukowany może być bardzo kosztowny w porównaniu z mediami cyfrowymi, a także ma mniejszy zasięg. Jeśli chcesz dotrzeć do międzynarodowej publiczności, a nawet dużej lokalnej, media drukowane nie są bardzo skuteczne. Drukowanie materiałów może być drogie i trzeba zatrudnić ludzi do dystrybucji drukowanych kawałków. Jednakże, jeśli zdecydujesz się na marketing cyfrowy, tracisz trwałe połączenie z docelową publicznością. Jeśli chodzi o czynniki takie jak wiarygodność i zapamiętywalność, digital po prostu nie może konkurować z drukiem. Dobrze zaprojektowany plakat lub ulotka będzie tworzyć trwałe więzi i budować lojalność wobec marki.
Mając to na uwadze, najbardziej efektywne kampanie marketingowe łączą w sobie zarówno druk, jak i media cyfrowe. W rzeczywistości, pomysł, że te dwa są w konkurencji nie jest w ogóle, i prowadzi wiele firm do popełniania błędów. Podczas gdy niewątpliwie kuszące jest postrzeganie ich jako wrogów, prawdziwie bystra firma widzi w nich sprzymierzeńców.
Jak skutecznie łączyć druk z technologią cyfrową
Zamiast skupiać się na różnicach między marketingiem drukowanym a cyfrowym, dlaczego nie połączyć obu? Oto kilka strategii, których możesz użyć, aby wykorzystać zalety obu światów.
Rzeczywistość rozszerzona (AR)
Chcesz śledzić ROI na swoich mediach drukowanych? Wykorzystaj rzeczywistość rozszerzoną (AR). Większość ludzi jest prawdopodobnie bardziej zaznajomiona z kodami QR, ale bądźmy szczerzy: są one brzydkie, nie są niczym nowym i nikt ich nie używa. W przeciwieństwie do nich, aplikacje AR, takie jak GizThis, oferują te same funkcje, ale dzięki rozpoznawaniu obrazu, umożliwiają wykorzystanie unikalnych projektów i wspaniałych zdjęć zamiast nudnych kodów QR. Dzięki temu Twoi odbiorcy mogą odblokować cały świat cyfrowego zaangażowania na wyciągnięcie ręki. Po zeskanowaniu AR-tag może wykonać dowolną liczbę czynności: otworzyć stronę internetową, link do strony firmowej, wyświetlić film, zagrać w grę, wykonać połączenie telefoniczne, a nawet wysłać e-mail. Następnie można śledzić odpowiedzi cyfrowe za pośrednictwem odsyłacza URL, co pozwala na pomiar ROI. Jest to idealna synteza obu strategii, ponieważ pozwala na wykorzystanie dotykowych i osobistych cech marketingu drukowanego, przy jednoczesnym czerpaniu korzyści z precyzji i możliwości generowania danych przez technologię cyfrową.
Wykorzystaj druk do zwiększenia sprzedaży online
Marketing drukowany może w rzeczywistości zwiększyć sprzedaż online, niezależnie od lokalizacji. Jeśli dobrze skoordynujesz obie kampanie, marketing drukowany może płynnie współgrać z inicjatywami cyfrowymi, umożliwiając tworzenie opłacalnych i bardzo skutecznych kampanii. Upewnij się, że Twoje media drukowane są zawsze powiązane z obecnością w Internecie. Ulotki i plakaty powinny zawierać linki do mediów społecznościowych, stron internetowych i haseł hashtagów. Potraktuj marketing drukowany jako fizyczne ramię kampanii cyfrowej. Kiedy pracują obok siebie, są nie do zatrzymania.
Wniosek
Zapomnij o walce między marketingiem drukowanym a cyfrowym, one najlepiej działają w symbiotycznej relacji. W ostatnim raporcie "Print in a Digital World 2017 Trend Report" wyjaśniono, że "jesteśmy w trakcie rewolucji informacyjnej, napędzanej przez skrzyżowanie dwóch najbardziej znaczących mechanizmów transferu wiedzy naszych czasów". W raporcie podkreślono potencjał "czerpania korzyści z mieszania i łączenia druku z technologią cyfrową". Skuteczne kampanie marketingowe będą brały to pod uwagę i starały się uzupełniać marketing drukowany marketingiem cyfrowym. Pozwólmy im współpracować. Uwolnij ich potencjał. Jeśli skoordynujesz je ze sobą, otrzymasz strategię marketingową, która będzie lepsza niż suma jej części.